Thursday, October 21, 2010

Abseiling

1 September 2010..tarikh keramat buat diri aku sebab kena terjun tingkat 11..hisy..ngeri betul..kali pertama dalam hidup ni..tapi aku harap ade peluang kedua nak wat abseiling ni lagi sebab best sangat rupenye..abseiling ni dari kefahaman aku adelah satu aktiviti menuruni tempat tinggi dengan menggunakan tali..
Bermula dari pukul 8 pagi lagi kami telah  berada di menara berkembar dekat fakulti of mekanikal engineering UiTM shah alam ni..kami pada mulanya belajar untuk setting sebelum memulakan aktiviti ni..
Antara peralatan yang kami perlukan utk menyetting abseiling ni adelah:
1.harness
2.static/dinamic rope
3.carabina
4.glove
5.safety helmet
6.sling
7.crag
8.figure of eight

helmet,glove,dan harness
peralatan utk set up abseiling ni..
Bukan senang nak setting activity kali ini..maklum lah aktiviti abseiling ni mempunyai risiko yang sangat tinggi..so,kami di ajar utk settting tali utk abseiling ti dan juga safety line..safety line ni ade lah tali yang diikat bowline pade badan kite..kire tali utk backup kite daripade ape2 perkara yang tidak baik la kan..
Lebih kurang dalam pukul 10 tu kami selesai setting game kali ini..aku adelah wanita terakhir yang melakukan terjunan kali ini..ececeh..bukan sebab aku takut..(tapi sebenarnye takut la jugak)..dalam abseiling ni,kami didedahkan dengan 3 jenis terjunan..iaitu spiderman style,australian(running style),dan juge jumping style..aku adelah satu2nye peserta wanita yang memilih running style..sebab aku pilih style ni ade lah kerana aku nak tengok kebawah..mase nak berlepas tu,aku bace bismillah banyak2..takut betul nak terjun tingkat sebelas ni..tapi bile dah lepas sikit2,aku berjaya mengawal ketakutan aku tu..di pertengahan terjunan tu,aku rase bez la pulak..
Itulah kenangan aku bersama abseiling..semoga aku di beri peluang kedua utk melakukan terjunan ni..tapi tak nak la sebab kena repeat paper outdoor..heeeeee

No comments: